LIVE Dumoulin samen met drie Nederlanders in de kopgroep

Volg de zesde etappe over 192 kilometer van Palmi – ScaleaBekijk hier alle klassementen.Etappe 7: Diamante – PotenzaWanneer: vrijdag 13 mei, start om 11u40Afstand: 196 kilometer, aankomst omstreeks 17u15Type: overgangsetappeLastigheid: ****Op vrijdag de dertiende wacht een zeer uitdagende etappe door de zuidelijke Apennijnen. De start langs de zee is het enige vlakke stuk. Voorbij Maratea golft de route continu, met onderweg milde, maar ook zwaardere hellingen.Na het beklimmen van de Passo della Colla (cat.3) en het bereiken van Lauria, gaat het over de Monte Sirino (cat. 1) om vervolgens via Viggiano over de uitdagende Montagna Grande di Viggiano (cat. 2) naar de laatste, officiële beklimming van de dag naar Sellata (cat. 3) te trekken. Daarna is het echter nog 24 kilometer richting de finish in Potenza. De laatste kilometers lopen bergopwaarts door de binnenstad. De laatste 350 meter zijn venijnig maar ideaal voor de betere punchers, met een gemiddeld stijgingspercentage van 8% en een maximum van 13% op het eind.Etappe 8: Napoli-NapoliWanneer: zaterdag 14 mei, start om 13u35Afstand: 153 kilometer, aankomst omstreeks 17u15Type: overgangsetappeLastigheid: **Vandaag wacht een korte, maar uitdagende en intense etappe in en rond Napels. De route klimt de Posillipo-heuvel op, richting Bacoli en maakt daar een lus langs de kust. Na Bacoli leggen de renners vier keer het circuit van Monte di Procida (19 km) af. De wegen zijn hier goed geasfalteerd maar smal, met een opeenvolging van bochten en constant veranderende hellingen. Voorbij Torregaveta, in Baia, gaat de route met een helling van 14% omhoog naar Lago Lucino, waar de renners aan het einde van de laatste ronde het circuit verlaten. Daarna gaat het terug naar Bacoli en Posillipo langs dezelfde route, met een lange afdaling langs de Via Petrarca die leidt naar de laatste kilometers in het stadscentrum.Etappe 9: Isernia – BlockhausWanneer: zondag 15 mei, start om 11u35Afstand: 191 kilometer, aankomst omstreeks 17u15Type: bergetappeLastigheid: *****De tweede bergrit is meteen een eerste grote test: een koninginnenrit over de Apennijnen, met 5.000 hoogtemeters. De 187 kilometer tussen Isernia en de iconische Blockhaus zullen geen respijt bieden aan het peloton. Kort na de start wachten meteen de Valico del Macerone (cat.3 ) en de uitdagende Rionero Sannitico (cat. 2) en gaat het bergopwaarts tot Roccaraso (cat. 2).Na een verschroeiend begin volgt een lange golvende afdaling (bijna 90 km!), die leidt naar de voet van de klim naar Passo Lanciano (vanuit Pretoro, eerste categorie). Na een korte, steile afdaling naar Lettomanopello, dwars door een paar stedelijke gebieden, gaat het weer omhoog in Scafa. De legendarisch slotklim begint voorbij Roccamorice.De Blockhaus is 13 kilometer …